תקציר: בניית תקציב בנייה

באתר הבנייה עשויים לעבוד מספר רב של אנשי מקצוע בו זמנית. כמו כן, אנשי מקצוע רבים עשויים להתחלף באתר בהתאם לשלבי הפרויקט ובהתאם לצרכיו המשתנים באופן דינמי. על כן חשוב להכיר את כל אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט ואת דרישות שכרם. חשוב לבחון את חיוניותם להשלמת הפרויקט ולהכיר את חלקם בתהליכי העבודה, את סוגי הסכמי התשלום שהם עובדים לפיהם ואת ההשלכות של כל אחד מההסכמים.

פרויקטים בתחום הבנייה מצריכים משאבים כלכליים, והמאמצים לחסוך בעלויות של הלקוח הם חלק בלתי נפרד מעבודתו של מפקח הבנייה, ומלווים אותו משלבי תכנון הפרויקט ועד סופו.

אך לפני הכל, על מנת לדעת איפה אפשר לחסוך ומתי, נדרש ממפקח הבנייה לבנות תקציב, שבמסגרתו מחושבים כל תהליכי הבנייה, חומרי הגלם, הציוד שנדרש, כוח האדם, הנפקת האישורים והביורוקרטיה ועוד.

על מנת שהלקוח ידע כמה נדרש ממנו לשלם ועל מנת שלא לחרוג מגבולות התקציב שעומד לרשותו חשוב במיוחד לקבל אומדן מדויק של עלויות עבור כל שלבי העבודה, הספקים ונותני השירות, ההוצאות הנלוות, הישירות והעקיפות, הוצאות עבור ספקים, מועצות מקומיות, הסדרים שונים ועוד, וככל שמפקח הבנייה ירחיב את היריעה, כך יוכל לדייק במלאכת בניית התקציב.

במאמר שלפניכם 4 השלבים לבניית תקציב מדויק ככל שניתן:

שלב 1

הבינו את יסודות תהליך הבנייה ובחרו את אנשי המקצוע המתאימים והמקצועיים ביותר

על מנת שהחלום של הלקוח ירקום עור וגידים ויתממש כפי שהוא חולם ורואה אותו בעיני רוחו, מפקח הבנייה חייב להיות בקיא בכל שלבי הבנייה עד לפרטים הקטנים, שכן דווקא בהם נמצאים ההבדלים הגדולים והמשמעותיים.

קבלת החלטות מושכלות מתוך היכרות עם תכניות הבנייה, שלבי הבנייה, דרישות והעדפות העיצוב של הלקוח והצרכים השונים של כל שלב תאפשר את שכירת אנשי המקצוע המתאימים ביותר לפרויקט וקבלת הצעות מחיר רלוונטיות וקונקרטיות.

מכיוון שפרויקט בנייה נמשך מספר חודשים לכל הפחות, חשוב לזכור שהאמון ודרכי ההתקשרות בין אנשי המקצוע השונים ובין המפקח ואנשי המקצוע הנם חיוניים להצלחת הפרויקט, וככל שמערכת היחסים ביניהם תהיה טובה יותר מבחינה מקצועית, כך הפרויקט יושלם בצורה חלקה, נעימה ומהירה יותר, מה שיחסוך ללקוח הוצאות מיותרות בשל עיכובים, מחלוקות, מחדלים, תקלות ועוד.

שלב 2

הכירו את העלויות ושכר הטרחה של כל איש מקצוע ושל כל גורם המעורב בפרויקט  

באתר הבנייה עשויים לעבוד מספר רב של אנשי מקצוע בו זמנית. כמו כן, אנשי מקצוע רבים עשויים להתחלף באתר בהתאם לשלבי הפרויקט ובהתאם לצרכיו המשתנים באופן דינמי. על כן חשוב להכיר את כל אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט ואת דרישות שכרם. חשוב לבחון את חיוניותם להשלמת הפרויקט ולהכיר את חלקם בתהליכי העבודה, את סוגי הסכמי התשלום שהם עובדים לפיהם ואת ההשלכות של כל אחד מההסכמים.

אך בפרויקט בנייה יש הוצאות נוספות, פרט לאנשי המקצוע שנותנים שירות באתר עצמו. בין ההוצאות שנדרש ממפקח הבנייה לכלול בתקציב נמנים ביטוחים, אישורי בנייה, אגרות והיתרים, החזרי הלוואות, חומרי גלם, ציוד, הוצאות עקיפות כמו נסיעות ועוד.

שלב זה של בניית התקציב הנו מורכב, ונדרשת בו ירידה לפרטים. נדרש ממפקח הבנייה לחלק את הפרויקט לשלבים ולתתי שלבים על מנת שניתן יהיה לאמוד בכל שלב מה נדרש, כמה נדרש, וכמה זה צפוי לעלות ללקוח.

שלבי הבנייה השונים עשויים לכלול את הכנת הקרקע לעבודה, עלויות בנייה ראשוניות, דמי הקבלנים המבצעים, הוצאות עבור גינון, עיצוב פנים, ניקוי סופי ועוד.

לצד כל אלו יש לכלול סעיף של הוצאות בלתי צפויות, שלא ניתן להימנע מהן. בדרך כלל ההוצאות הללו עומדות על כ- 5% מסך כל התקציב שייקבע עבור הפרויקט.

שלב 3

הכירו את תנאי השטח וכיצד הם עשויים להשפיע על עלויות הבנייה

הקרקע שעליה תתבצע עבודת הבנייה קובעת במידה רבה את העלויות הראשוניות שנדרשות לצורך הוצאת הפרויקט אל הפועל. היא עשויה להגדיר את שטח העבודה ואת קודי הבנייה, את הגובה המקסימלי של הבית, כמות הכניסות, היתרי הבנייה הנדרשים ועוד.

רשימת מאפייני הקרקע תאפשר לבחון את הגורמים שישפיעו על עלות הבנייה והתחזוקה של המבנה, ויהוו מידע חיוני גם עבור הקבלנים וספקי השירות שיועסקו באתר הבנייה.

להלן מספר דוגמאות לשיקולים באשר למאפייני הקרקע שעשויים להשפיע על התקציב:

  • בקרקע שממוקמת בשפלה יש לדאוג למשאבה בשטח המרתף שתסייע בפיזור עודפי מים בעונה הגשומה.
  • בקרקע שממוקמת באזור מיוער חיוני להשתמש בחומרים מעכבי בערה ולרכוש ביטוח מבנה שמגן מפני נזקי שריפה.
  • דפוסי מזג האוויר באתר יהוו פקטור שעשוי להשפיע על לוח הזמנים, מה שעשוי להתבטא בעלויות.
  • בקרקע משופעת יש לשקול האם לנצל את השיפוע או לשטח את האדמה. עבור כל אחת מהאפשרויות השלכות על תקציב הפרויקט.
  • בבניית בית מהיסוד יש לקחת בחשבון את הקמת וחיבור התשתיות החדשות.
  • בבנייה מחודשת יש לקחת בחשבון הוצאות פירוק, הריסה ופינוי הפסולת וכן יישור הקרקע.

שלב 4

ערכו סקר שוק ואספו הצעות מחיר

עלויות הבנייה אינן מסתכמות רק בדרישות הפרויקט ובתנאי השטח. פרט להם, גורמים נוספים עשויים להשפיע באופן ניכר על התקציב, ביניהם רמות הגימור ודרישות העיצוב.

חשוב להבין, שלכל בחירה שהלקוח מבצע יש השפעה על התקציב, כך שחשוב לקחת את כל האופציות בחשבון ולאסוף הצעות מחיר שונות, שפעמים רבות אף יכריעו את החלטת הלקוח.

כך לדוגמה, אם הלקוח מתלבט בין סוגי עץ שונים לחיפוי הרצפה בגינה, חשוב לבחון את ההבדלים במחיר עבור סוגי העצים השונים שמתאימים לדרישות העיצוב ש הלקוח. באותה מידה, יש לקחת בחשבון את הבדלי המחיר של החלונות- הזכוכיות והמסילות, גופי התאורה, הדלתות וכן הלאה.

השורה התחתונה היא, שלכל בחירה של הלקוח יש מחיר, הן עבור אלמנטים חיצוניים והן עבור אלמנטים פנימיים, וככל שהלקוח יעדיף מוצרים איכותיים יותר, כך ייתכן שיהיה עליו לשלם יותר, וחשוב לבדוק לאיזה רף של מחירים הוא מוכן להתחייב.

שיקולים נוספים שיש לקחת בחשבון בעת בניית התקציב:

  • האם הלקוח מעוניין בבית חכם או בטכנולוגיות ירוקות?
  • האם הוא מעוניין להתקין מערכות סולריות לייצור חשמל?
  • האם הוא מעוניין במערכת אבטחה מובנית?
  • באילו סוגי חיפויים הלקוח מעוניין?
  • מהו גודל השטח הבנוי ומה גודלם של שטחי הגינון והחצרות?
  • ועוד…

ככל שמפקח הבנייה יבין את צורכי הלקוח טוב יותר ויכיר את דרישותיו, כך יוכל לדייק באיתור אנשי המקצוע המתאימים, יקבל הצעות מחיר רלוונטיות וידייק ככל שניתן בבניית התקציב של הלקוח.

בכל מקרה, חשוב שהלקוח יקבל פירוט מלא ומדויק ככל שניתן על כל דרישות התקציב וכמה שפחות הערכות מחיר, כך שיוכל לקבל החלטה מושכלת ולא יהיה מופתע בהמשך הדרך.

פרט לכך, בהשוואת מחירים חשוב להשוות בין מוצרים זהים, כך שתינתן ללקוח אינדיקציה מדויקת באשר לחיסכון או לעלות של כל אפשרות שבה יבחר.

אם נסכם את תהליך בניית תקציב הבנייה שלנו:

כפי שניתן לראות, בניית מבנה בהתאמה אישית הוא תהליך מורכב, שהלקוח ומפקח הבנייה צריכים לעבור יחד, ובמסגרתו עליהם לעבוד כצוות.

הדרך הטובה ביותר להבטיח שפרויקט יצא אל הפועל כפי שתוכנן, יעמוד בציפיות הלקוח ויהיה לשביעות רצונו, היא להימנע מהפתעות בלתי צפויות, ובמיוחד כשמדובר בבניית התקציב של הפרויקט.

על מנת שתקציב הפרויקט יהיה מדויק ככל שניתן, יש לכלול בו את המרכיבים הבאים:

  • מפרטי החומרים והציוד הנדרש
  • דרישות הקרקע
  • שיטות הבנייה
  • מפרט מבני
  • דרישות עיצוב
  • רשימת נותני השירות וקבלני הביצוע ותמחור עבודתם
  • דרישות לוגיסטיות, ביטוחיות וביורוקרטיות
  • הוצאות בלתי צפויות

ככל שהתכניות הללו יהיו מפורטות ומדויקות יותר, כך יהיה קל יותר לעקוב אחר הוצאות הפרויקט והעמידה בתקציב שנבנה עבורו.

מפקח בנייה בישראל

מרכזים עבורכם את כל המידע במקום אחד

באמצעות המידע המקצועי שתקבל תוכל לחסוך עשרות אלפי שקלים ולעיתים אף יותר לאורך תהליך הבניה שלך.בשליחת הטופס הינך מאשר את התקנון ותנאי השימוש באתר. השירות ניתן בחינם!

פיקוח בנייה פרטית בישראל

לפניכם מידע ומאמרים מקצועיים נוספים. קחו את הזמן, תלמדו את הפרטים ואת התהליכים ותבואו מוכנים. עבור מרבית האנשים, זו העיסקה והפרוייקט הגדולים ביותר בחייהם.

מכרזים בבנייה פרטית - pikuah
ניהול פרוייקטים

מכרזים

ניהול מכרזים הוא משימה מורכבת שמצריכה זמן ומשאבים. עבור מי שאינו מיומן בכך, זו עלולה להיות משימה מורכבת, ובמיוחד כשמדובר בפרויקט מורכב, שכן היא מצריכה לבחון את כל ההיבטים ואנשי המקצוע שנדרשים לפרויקט.< מפקח בנייה שמכיר את דרישות הפרויקט ואת כל שלבי העבודה יכול לסייע בבחירת המכרזים הנכונים לכל שלב עבודה. הוא בקיא בניסוח דרישות מקדימות ויודע על מה אסור לוותר בבחירת הקבלנים ואנשי המקצוע.

להמשך קריאה »
טופס 4 - מקפח בנייה pikuah
ניהול פרוייקטים

טופס 4

ברכישת דירה חדשה מקבלן, האחריות לקבלת כל האישורים הנדרשים לטופס 4 נמצאת בידי הקבלן. לעומת זאת, אם אתם בונים את הבית בעצמכם, האחריות היא כולה שלכם. עם זאת, בעזרת פיקוח צמוד של מפקח בנייה, ניתן לכלול את האחריות לקבלת טופס 4 במסגרת התחייבויותיו של מפקח הבנייה, מה שעשוי להיות הפתרון המושלם בשבילכם, שכן מפקח בנייה שמלווה את הפרויקט לכל אורכו גם מכיר את כל התכניות, גם בקיא בהליכי העבודה וגם אחראי לבטיחות המבנה. פרט לכך, ניסיונו מקל עליו בקבלת אישור אכלוס בדרך המהירה ביותר, מה שמבטיח לכם הליך מזורז וראש שקט.

להמשך קריאה »
בניית-תקציב-בנייה פיקוח בנייה Pikuah
ניהול פרוייקטים

בניית תקציב בנייה

באתר הבנייה עשויים לעבוד מספר רב של אנשי מקצוע בו זמנית. כמו כן, אנשי מקצוע רבים עשויים להתחלף באתר בהתאם לשלבי הפרויקט ובהתאם לצרכיו המשתנים באופן דינמי. על כן חשוב להכיר את כל אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט ואת דרישות שכרם. חשוב לבחון את חיוניותם להשלמת הפרויקט ולהכיר את חלקם בתהליכי העבודה, את סוגי הסכמי התשלום שהם עובדים לפיהם ואת ההשלכות של כל אחד מההסכמים.

להמשך קריאה »
פיקוח-צמוד-באתר-בנייה-pikuah
מפקח בנייה הגדרות תפקיד

פיקוח צמוד באתר בנייה

אף על פי שהפיקוח הצמוד עולה יותר ללקוח, הוא מבטיח לו בראש ובראשונה סיכוי גבוה יותר למניעת כשלים בזמן אמת, וזה לכשעצמו יתרון אדיר. בעוד בפיקוח עליון, המפקח מגיע בצורה מדגמית אל האתר, בפיקוח צמוד הוא נמצא באתר הבנייה "סביב השעון", ואחראי על פיקוח של עבודות הבנייה, אך גם על נושאים מנהליים שונים, סדר ניקיון ובטיחות באתר, בקרה על כל מי שנכנס ויוצא מאתר הבנייה, פיקוח על אספקת החומרים וכן הלאה.

להמשך קריאה »
דוחות-דיווח-ובקרה-Pikuah-פיקוח-בנייה
ניהול פרוייקטים

תיעוד ודיווח

לדוח היומי חשיבות עליונה בניהול רשומות פשוטות. רישום כל הביצועים מגן על המפקח מפני טיעונים וטענות אפשריות, שכן גם אם הקשר עם הלקוח נהדר, יש אמון מלא וכולם מבצעים את עבודתם בזמן, תרחישים מסוימים עלולים לגרום לכך שרק מה שסוכם על הנייר יהיה רלוונטי. ללא תיעוד מסודר, לא ניתן יהיה לברר אודות נושאים שסוכמו בעת הביקור באתר או בישיבות, ועל כן יש לתעד את כל ההחלטות המתקבלות בדוחות יומיים ופרוטוקולים של פגישות.

להמשך קריאה »
מפקח-בנייה-בצפון pikuah
מפקחי בנייה בישראל

מפקח בנייה בצפון

בשנים האחרונות אתגרי ביצוע הנדסיים ותכנוניים מערימים על אנשי המקצוע קשיים, אך מי שבידו טכנולוגיות חדשות ומתקדמות מסוגל ליישם כל חזון יוצא דופן ויצירתי של יזמים ואדריכלים, גם בתנאי השטח המאתגרים ביותר, מה שאומר שהיזם יכול לפנטז על בית החלומות שלו, וכל מה שהוא זקוק לו זה אדריכל שידע לתרגם זאת לשרטוטים ומפקח בנייה שיוכל לנצח על הפרויקט ביד רמה.

להמשך קריאה »