תקציר: למה צריך מפקח בנייה ?

מפקח בנייה הוא הדמות המקצועית והסמכותית שמייצגת אתכם מול כל אנשי המקצוע לאורך כל התהליך, ודואג שהכול יתקתק כמו שעון. אף על פי שהוא מקבל סמכות מאוד רחבה לפעול ולקבל החלטות, הוא צינור המידע שמחבר ביניכם לבין יתר אנשי המקצוע, כך שכל עוד הוא ישנו, אתם תמיד בשליטה

אם אתם עומדים בפתחו של פרויקט חדש כמו בניית בית או כל מבנה אחר, אתם וודאי מבינים שזו צפויה להיות תקופה מאוד מאתגרת ולא פשוטה. אתם צפויים להיפגש עם הרבה מאוד אנשי מקצוע, לעמוד בפני הרבה דילמות והתלבטויות, ואף להיתקל בקשיים ובתרחישים בלתי צפויים, שלא תמיד תדעו כיצד להגיב להם.

על מנת להבטיח שהפרויקט ינוהל בצורה נכונה ומקצועית, שיתקדם לפי הזמנים שהוקצבו לו, ושתצליחו ליהנות, לפחות במידת מה, מהתהליך, עליכם לשכור את שירותיו של מפקח בנייה.

למה צריך מפקח בנייה ?

אתם וודאי תוהים מה הצורך במפקח בנייה, ובמה הוא עשוי לתרום לפרויקט, במיוחד לאור העובדה שיש מנהל עבודה, קבלני משנה מוסמכים ומקצועיים ועובדים נוספים. האם לא די באנשי המקצוע האלו?

על מנת לענות על השאלה הזו, ראשית יש להבין מהם תפקידיו של מפקח הבנייה, ומה ההבדל בינו לבין מנהלי העבודה וקבלני המשנה שעובדים באתר.

בעוד מנהל העבודה אחראי לפועלים ולאופן ביצוע עבודתם, הוא לא תמיד מחויב במאת האחוזים אליכם, שכן הוא מייצג חברה או עסק, ופעילותו נועדה לשרת לפני הכל את מטרות המעסיקים שלו. אף על פי שזה לא מעיד על כך שעבודתו אינה מתבצעת באופן מלא וביושר, ידוע שחברות בנייה מתגמלות את מנהלי העבודה שלהם במגוון דרכים, ויש לקחת בחשבון, שמנהל העבודה עשוי לעגל פינות או להעלים עין במקומות בהם הוא יכול לדוגמה לחסוך בעלויות או לקצר את תהליכי העבודה.

מפקח בנייה הוא הדמות הסמכותית באתר שמייצגת את האינטרס שלכם בלבד, ועל כן הוא לא יתפשר על טיב העבודה ואיכותה, על איכות חומרי הגלם, על בנייה לפי התקנים הנדרשים ועוד. בעוד מנהל העבודה מחויב למשימות שבהן הוא וצוות העובדים שלו מתמקדים, מפקח הבנייה חולש על כל פרטי התכנית האדריכלית ומסוגל מתוקף מקצועיותו לפקח על כל שלבי העבודה בכל תחום פעילות שנדרש במסגרת הפרויקט, לרבות הפן הביורוקרטי, התפעולי, הביצועי, הלוגיסטי, העיצובי וכו'.

מפקח הבנייה הוא העין הביקורתית והמקצועית שלכם בשטח. תפקידו להבחין בדקויות שעשויות להיעלם מהעין שלכם, לאתר תקלות שעשויות לצוץ מבעוד מועד ולמצוא עבורכם פתרונות יצירתיים ויעילים במהירות, כך שאתם לא תיאלצו לספוג הפסדים או מפח נפש.

כמו כן, מתוקף תפקידו, מפקח הבנייה נותן לכם את השקט הנפשי להתמודד עם התקופה המאתגרת של הבנייה. הוא חוסך מכם את ההתקשרות עם אנשי המקצוע השונים ואת התיאום ביניהם, את ההתמודדות עם התקלות שצצות בשטח בזמן אמת וכדו'. למעשה, הוא מתעד את כל המתבצע באתר, מפקח על העמידה בתקציב ובזמנים שהוגדרו עבור כל שלב בתהליך הבנייה ומעביר לכם דיווח שוטף על התקדמות הפרויקט.

בעוד אתם עשויים להיות טרודים מעניינים שונים ולהיות מונעים מרגש, מפקח הבנייה הוא הדמות האובייקטיבית והניטרלית שמאירה עבורכם באור הנכון את פני הדברים. הוא חוסך מכם הרבה מאוד טרטור, טרחה ולחץ, ומאפשר לכם לראות את המציאות נכוחה על מנת לקבל החלטה מקצועית ומושכלת.

מפקח בנייה שלוקח פרויקט בצורה מקצועית מעניק שירות מקיף והרמטי לכל הצרכים שלכם. להלן כלל השירותים שנכללים במסגרת המחויבות שלו לפרויקט:

  • ייעוץ והכוונה לקראת בנייה או שיפוץ.
  • ניהול מכרזים- מפקח הבנייה מסייע ללקוח לראיין ולשכור אנשי מקצוע, קבלנים וקבלני משנה ולבנות הסכמים מחייבים מולם.
  • קיום ישיבות מקדימות לצורך תכנון ותיאום ציפיות עם המהנדס, האדריכל, קבלני הביצוע וקבלני המשנה בפרויקט.
  • ייעוץ בבחירת חומרי גלם ובדיקת איכותם ועמידתם בתקנים המחמירים יחד עם הלקוח.
  • תכנון וניהול של מסגרת התקציב לאורך כל הפרויקט.
  • בנייה של תכניות עבודה עבור אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט והגדרה של לוחות זמנים לביצוע עבודתם.
  • בדיקת אופן הביצוע של העבודות בהתאם לחוזי העבודה שנקבעו עם הקבלנים ועם קבלני המשנה.
  • מפקח הבנייה מהווה הדמות הסמכותית העליונה באתר, כך שבאפשרותו להורות על ביצוע תיקונים לפי ראות עיניו ובהתאם לתקנים הנדרשים ולדרישות האדריכליות.
  • מפקח הבנייה לוקח על עצמו את האחריות המקצועית, כך שגם אם ישנה תקלה, הוא שם כדי לוודא שהיא תתוקן בהקדם האפשרי ובצורה היעילה ביותר.
  • ניהול יומן עבודה ב- 3 העתקים על מנת לתעד מידי יום את מספר העובדים באתר, הציוד המכני שנמצא באתר ו/ או נעשה בו שימוש, תנאי מזג האוויר באתר, שלבי העבודה שבוצעו וכו'. ליומן יצורפו הוראות שניתנו לקבלן, הסתייגויות, הערות וכדו', כך שישקף באופן מדויק את המתרחש באתר עבור הלקוח ויאפשר מעקב קפדני אחר התקדמות הפרויקט ושלבי העבודה. בסוף יום יחתמו הקבלן ומפקח הבנייה על הרישומים שבוצעו, והעתקים יועברו ללקוח, לקבלן ולמפקח הבנייה, כך שישמשו לראייה בין הצדדים.
  • ליווי הפרויקט לצורך הוצאת טופס 4.

באילו שלבים כדאי שיהייה לכם מפקח בנייה?

רבים נוטים לחשוב שמפקח הבנייה נחוץ רק בתחנות הגדולות לאורך הפרויקט, כך שהוא פוקד את אתר הבנייה בעת הנחת היסודות, היציקות ובניית השלד, בעת בניית הקירות, בעת הנחת התשתיות ובעת עבודות החיפוי. פיקוח מסוג זה מכונה "פיקוח עליון", והוא אכן שם את הדגש על נקודות זמן קריטיות לאורך התהליך. עם זאת, הוא מוביל למצב שבו אתם עלולים להרגיש את נוכחותו של מפקח הבנייה ואת פעילותו בעיקר בתחילת הפרויקט, ובמידת מה גם בהמשך הדרך, אך ככל שתתקרבו לסיומו של הפרויקט, הוא יפקוד פחות ופחות את האתר, מה שיגרום לכם להרגיש נטושים ויותיר לכם להתמודד עם המון בעיות, לנהל משברים לבדכם ולרדוף אחר מפקח הבנייה שכבר עסוק בפרויקט חדש.

על מנת להימנע ממצב שכזה, ההמלצה היא לדרוש "פיקוח צמוד", אשר במסגרתו מפקח הבנייה נשאר בתמונה ונוכח פיזית באתר באופן יומיומי מתחילת הפרויקט ועד סופו. אף על פי ששירות של פיקוח צמוד עולה לכם יותר, הוא גם משתלם הרבה יותר, שכן רק במסגרתו המפקח יכול להבטיח לכם באמת שהוא יעמוד בכל תפקידיו כפי שצוינו לעיל באופן מלא. כל הבטחה אחרת ממפקח בנייה עלולה לעלות לכם הרבה יותר בהמשך הדרך, ואתם עלולים לגלות זאת בשלב מאוחר מידי.

חשוב לזכור, שכמו בכל מקום עבודה, כשהבוס לא בשטח, העובדים חוגגים, וכך גם באתר הבניה- בהעדר מפקח הבנייה, הקבלנים משוחררים מהדמות הסמכותית והמפקחת, מה שעלול להוביל למספר תרחישים:

  • הם יתנהלו באופן עצמאי ויקבלו החלטות על דעת עצמם
  • הם יקבלו החלטות שאינן משרתות את אינטרס הלקוח

העניין הוא, שבאתר הבנייה כל שעת עבודה הנה קריטית, ובמקרים בהם צצות תקלות או שהקבלנים מתמודדים עם בעיה כלשהי, חשוב לתת פתרון מהיר ולקבל החלטה מבלי לבזבז זמן יקר. בהעדר מפקח בנייה, אתם עלולים למצוא את עצמכם ללא מענה מצדו של מפקח הבנייה מפאת חוסר זמינות, כשמהצד השני הקבלנים מפעילים עליכם לחץ לקבלת תשובות, מה שעלול ליצור אצלכם הרבה מאוד אי נוחות בלשון המעטה ולגרום לקבלת החלטות שגויה.

אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו בלחץ מהסוג הזה, ובטח שלא לרדוף אחר המפקח בניסיונות לאתר אותו או לקבל ממנו מענה.

ככל הנראה, גם אם תצליחו לאתר את מפקח הבנייה שלכם במקרים מסוג זה, הוא לא יהיה בקיא, כפי שיכל להיות אם היה נוכח באתר, וסביר להניח שהפתרונות שיציע, גם אם יהיו טובים, עלולים לפספס פרטים קטנים וחשובים, שעלולים להיות קריטיים.

לסיכום,

מפקח בנייה הוא הדמות המקצועית והסמכותית שמייצגת אתכם מול כל אנשי המקצוע לאורך כל התהליך, ודואג שהכול יתקתק כמו שעון. אף על פי שהוא מקבל סמכות מאוד רחבה לפעול ולקבל החלטות, הוא צינור המידע שמחבר ביניכם לבין יתר אנשי המקצוע, כך שכל עוד הוא ישנו, אתם תמיד בשליטה.

מפקח בנייה בישראל

מרכזים עבורכם את כל המידע במקום אחד

באמצעות המידע המקצועי שתקבל תוכל לחסוך עשרות אלפי שקלים ולעיתים אף יותר לאורך תהליך הבניה שלך.בשליחת הטופס הינך מאשר את התקנון ותנאי השימוש באתר. השירות ניתן בחינם!

פיקוח בנייה פרטית בישראל

לפניכם מידע ומאמרים מקצועיים נוספים. קחו את הזמן, תלמדו את הפרטים ואת התהליכים ותבואו מוכנים. עבור מרבית האנשים, זו העיסקה והפרוייקט הגדולים ביותר בחייהם.

מכרזים בבנייה פרטית - pikuah
ניהול פרוייקטים

מכרזים

ניהול מכרזים הוא משימה מורכבת שמצריכה זמן ומשאבים. עבור מי שאינו מיומן בכך, זו עלולה להיות משימה מורכבת, ובמיוחד כשמדובר בפרויקט מורכב, שכן היא מצריכה לבחון את כל ההיבטים ואנשי המקצוע שנדרשים לפרויקט.< מפקח בנייה שמכיר את דרישות הפרויקט ואת כל שלבי העבודה יכול לסייע בבחירת המכרזים הנכונים לכל שלב עבודה. הוא בקיא בניסוח דרישות מקדימות ויודע על מה אסור לוותר בבחירת הקבלנים ואנשי המקצוע.

להמשך קריאה »
טופס 4 - מקפח בנייה pikuah
ניהול פרוייקטים

טופס 4

ברכישת דירה חדשה מקבלן, האחריות לקבלת כל האישורים הנדרשים לטופס 4 נמצאת בידי הקבלן. לעומת זאת, אם אתם בונים את הבית בעצמכם, האחריות היא כולה שלכם. עם זאת, בעזרת פיקוח צמוד של מפקח בנייה, ניתן לכלול את האחריות לקבלת טופס 4 במסגרת התחייבויותיו של מפקח הבנייה, מה שעשוי להיות הפתרון המושלם בשבילכם, שכן מפקח בנייה שמלווה את הפרויקט לכל אורכו גם מכיר את כל התכניות, גם בקיא בהליכי העבודה וגם אחראי לבטיחות המבנה. פרט לכך, ניסיונו מקל עליו בקבלת אישור אכלוס בדרך המהירה ביותר, מה שמבטיח לכם הליך מזורז וראש שקט.

להמשך קריאה »
בניית-תקציב-בנייה פיקוח בנייה Pikuah
ניהול פרוייקטים

בניית תקציב בנייה

באתר הבנייה עשויים לעבוד מספר רב של אנשי מקצוע בו זמנית. כמו כן, אנשי מקצוע רבים עשויים להתחלף באתר בהתאם לשלבי הפרויקט ובהתאם לצרכיו המשתנים באופן דינמי. על כן חשוב להכיר את כל אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט ואת דרישות שכרם. חשוב לבחון את חיוניותם להשלמת הפרויקט ולהכיר את חלקם בתהליכי העבודה, את סוגי הסכמי התשלום שהם עובדים לפיהם ואת ההשלכות של כל אחד מההסכמים.

להמשך קריאה »
פיקוח-צמוד-באתר-בנייה-pikuah
מפקח בנייה הגדרות תפקיד

פיקוח צמוד באתר בנייה

אף על פי שהפיקוח הצמוד עולה יותר ללקוח, הוא מבטיח לו בראש ובראשונה סיכוי גבוה יותר למניעת כשלים בזמן אמת, וזה לכשעצמו יתרון אדיר. בעוד בפיקוח עליון, המפקח מגיע בצורה מדגמית אל האתר, בפיקוח צמוד הוא נמצא באתר הבנייה "סביב השעון", ואחראי על פיקוח של עבודות הבנייה, אך גם על נושאים מנהליים שונים, סדר ניקיון ובטיחות באתר, בקרה על כל מי שנכנס ויוצא מאתר הבנייה, פיקוח על אספקת החומרים וכן הלאה.

להמשך קריאה »
דוחות-דיווח-ובקרה-Pikuah-פיקוח-בנייה
ניהול פרוייקטים

תיעוד ודיווח

לדוח היומי חשיבות עליונה בניהול רשומות פשוטות. רישום כל הביצועים מגן על המפקח מפני טיעונים וטענות אפשריות, שכן גם אם הקשר עם הלקוח נהדר, יש אמון מלא וכולם מבצעים את עבודתם בזמן, תרחישים מסוימים עלולים לגרום לכך שרק מה שסוכם על הנייר יהיה רלוונטי. ללא תיעוד מסודר, לא ניתן יהיה לברר אודות נושאים שסוכמו בעת הביקור באתר או בישיבות, ועל כן יש לתעד את כל ההחלטות המתקבלות בדוחות יומיים ופרוטוקולים של פגישות.

להמשך קריאה »
מפקח-בנייה-בצפון pikuah
מפקחי בנייה בישראל

מפקח בנייה בצפון

בשנים האחרונות אתגרי ביצוע הנדסיים ותכנוניים מערימים על אנשי המקצוע קשיים, אך מי שבידו טכנולוגיות חדשות ומתקדמות מסוגל ליישם כל חזון יוצא דופן ויצירתי של יזמים ואדריכלים, גם בתנאי השטח המאתגרים ביותר, מה שאומר שהיזם יכול לפנטז על בית החלומות שלו, וכל מה שהוא זקוק לו זה אדריכל שידע לתרגם זאת לשרטוטים ומפקח בנייה שיוכל לנצח על הפרויקט ביד רמה.

להמשך קריאה »