תקציר: ניהול פרוייקטים בבניה פרטית

מנהל פרויקט בנייה למגורים אחראי לפקח על כל מה שקשור לפרויקטים של בנייני מגורים, החל משלבי התכנון ועד למסירת הבית הפרטי או המתחם המוגמר. הוא עוזר בהגדרת יעדים, בחינת היתכנות ותקציב וקביעת זמני עבודה שמוקצבים לכל שלב, עוזר לקבוע תקני ביצועים ומדריך את הלקוח בבחירת צוותים, החל מאדריכלים ויועצים ועד לקבלני ביצוע. ליווי של מנהל בנייה אינו מסתיים עד לקבלת טופס 4 המוגמר וכן למסירת המפתחות ללקוח.

בהגדרתו, משמעות המושג ניהול פרויקטים הוא אמנות ההכוונה ותיאום המשאבים האנושיים והחומריים לאורך כל חיי הפרויקט על ידי שימוש בטכניקות ניהול מודרניות להשגת יעדים קבועים מראש של היקף, עלות, זמן ואיכות.

ברמה הבסיסית ביותר, ניהול פרויקטים בבנייה עוסק בתכנון, תיאום וביצוע של פרויקט בנייה, והוא כולל במרבית המקרים משימות מורכבות, שיכולות להשתנות תוך כדי תנועה. ניהול פרויקט בבנייה דורש ידע מעמיק בתחום הבנייה, וכן ידע בתחומים נוספים גון מימון, גישור, משפטים, עסקים ועוד יחד עם  יכולת לפתור בעיות.

ניהול פרויקטים בבנייה ביתית הוא תחום מורכב, שמצריך את כל המיומנויות המקצועיות הגבוהות ביותר יחד עם רגישות ברמה גבוהה, שכן מדובר במבנה שמיועד לאכלוס של דיירים שאמורים לגור בו, זאת להבדיל מבנייה תעשייתית, חקלאית, מסחרית או כבדה.

מה עושה מנהל פרויקטים לבנייה למגורים?

מנהל פרויקט בנייה למגורים אחראי לפקח על כל מה שקשור לפרויקטים של בנייני מגורים, החל משלבי התכנון ועד למסירת הבית הפרטי או המתחם המוגמר. הוא עוזר בהגדרת יעדים, בחינת היתכנות ותקציב וקביעת זמני עבודה שמוקצבים לכל שלב, עוזר לקבוע תקני ביצועים ומדריך את הלקוח בבחירת צוותים, החל מאדריכלים ויועצים ועד לקבלני ביצוע. ליווי של מנהל בנייה אינו מסתיים עד לקבלת טופס 4 המוגמר וכן למסירת המפתחות ללקוח.

בבניית נכסים למגורים הגורם האנושי הוא בעל חשיבות עליונה. מעבר לפרמטרים הטכניים והפיננסיים הנדרשים, מגורים צריכים לשקף במדויק את ההעדפות של הלקוח, סדרי העדיפויות והאישיות שלו. מנהל בנייה טוב למגורים מבין שהוא מייצר מורשת ומסוגל לתרגם אותה לפרויקטים תקפים וקוהרנטיים עם פרמטרים סבירים ומטרות ברות השגה. הוא גם מסוגל לצפות שינויים והפתעות ורואה תמיד מספר צעדים קדימה.

כמו בכל ניהול פרויקטים בבנייה, גם בבנייה הביתית מנהל פרויקט נושא באחריות לשמור על ביצוע הפרויקט לפי התכנית שנקבעה לו. מטרתו היא לנהל את הפרויקט כך שיסתיים בלוח הזמנים ללא חריגה מהתקציב ותוך עמידה בכל קודי הבנייה, התכניות והמפרטים.

תחומי אחריות של מנהל פרויקט בנייה:

  • תכנון הפרויקט
  • ניהול עלויות
  • ניהול זמנים
  • ניהול ובקרת איכות
  • ניהול חוזים
  • ניהול בטיחות
  • פרקטיקות מקצועיות בניהול בנייה (ניהול צוות העובדים, הגדרת תפקידים, הגדרת אחריות וכו').

אילו תכונות עליכם לחפש אצל מנהל הפרויקטים שלכם לצורך בנייה ביתית?

  • גמישות מחשבתית, שמתבטאת גם בדרכי הפעולה ואופן ניהול הפרויקט. .
  • גמישות עם לוחות זמנים בלתי צפויים.
  • בקיאות במגוון רחב של נושאים הקשורים לבנייה.
  • יכולת אנליטית גבוהה מאוד ודקדקנות.
  • יכולת עבודה בצוות לצד יכולות ניהול גבוהות. חשוב שמנהל פרויקט יהיה סמכותי מצד אחד וחביב מצד שני, מישהו שנעים לעבוד ולהתנהל מולו, ושפתוח לעבודה עם אנשים נוספים כמו קבלנים, קבלני משנה, מעצבים, אדריכלים, יועצים, פועלים ועוד.
  • מיומנויות תקשורת גבוהות.
  • להיטות ואמביציה.

7 עקרונות שכל מנהל פרויקט מקצועי ומנוסה יודע שהוא חייב לשים עליהם דגש

  1. מנהל פרויקט מנוסה יודע שחשוב להקדיש זמן לצפייה באתר העבודה ולשאול שאלות רבות תוך שמירה על כבודם של אנשי המקצוע שפועלים באתר. הבנה מעמיקה של תנאי השטח כמו תנאי האתר, מזג האוויר, עומס התנועה, שטחים מוגבלים וכדו' יכולה הנה מרכיב חיוני שנדרש לצורך התאמה של התכנית לעלויות, ללוחות הזמנים, לאיכות ולבטיחות.
  2. שמירה על ערוצי תקשורת פתוחים, זמינות ושקיפות מלאה הנן הכרחיות לצורך ביצוע תקין ונכון והתגברות על קשיים ואתגרים לאורך הפרויקט. מנהל פרויקט יודע, שגם חדשות רעות חשובות, לא פחות מהטובות, והוא אינו חושש לערב את כל בעלי העניין בפרויקט על מנת שיהיו מודעים ויוכלו למזער נזקים ולמצוא יחד פתרונות יצירתיים ומועילים לכל תרחיש.
  3. ענף הבנייה מתפתח גם תוך כדי כתיבת שורות אלו, ועל כן מנהל פרויקט מקצועי יודע שעליו תמיד להיות עם היד על הדופק- לבחון אילו חידושים קיימים בתחום הן מבחינת המכשור והמכונות שעושים בהם שימוש, הן מבחינת שיטות העבודה והן מבחינת תקנות הבטיחות. בעוד מנהל פרויקט מיושן יסתפק בשיטות מיושנות, עשוי מנהל פרויקט מקצועי ומעודכן לחסוך בזמני עבודה ובעלויות ואף להבטיח שהפרויקט מתנהל בצורה הבטוחה ביותר ומבטיח את התוצאה האיכותית והטובה ביותר ללקוח.
  4. מנהל פרויקט מקצועי מקדיש זמן רב מאוד לתכנון הפרויקט. זהו למעשה החלק הכי חשוב בעבודתו, שכן עליו מתבססים כל יתר שלבי העבודה. ככל שהוא יקפיד לתכנן באופן חכם, נכון ומדויק את הפרויקט, כך יימנע מתקלות ויצליח לצפות בעיות מבעוד מועד. כמו כן, הוא יאפשר לעצמו בדרך זו לעמוד במגבלות התקציב ובלוחות הזמנים ביעילות רבה יותר.
  5. מנהל פרויקט טוב דואג לתחזק מערכות יחסים ולשמור על ערוצי תקשורת פתוחים ובריאים עם כל הצוותים באתר ואנשי המקצוע לרבות האדריכל, הקבלנים, היועצים ועוד.
  6. מנהל פרויקט יעיל אף פעם לא מפסיק לנתח את מה שמתרחש בפרויקט, שום דבר לא נלקח מבחינתו כמובן מאליו, הוא מסב תשומת לב רבה לכל פרט, תמיד מתכונן לבלתי צפוי וחי את הפרויקט לכל אורכו.
  7. מנהל פרויקט חכם, מבין שתמיד יש מקום לשיפור, והוא נכנס לרזולוציות קטנות בכל תחום פעילות באתר הבנייה. לשם כך נחוץ שיהיה לו ידע נרחב במגוון תחומים ועניין בכל המתרחש באתר. עם זאת, הוא עדיין שומר על חופש הפעולה של העובדים באתר על מנת לתת להם את היכולת לבצע את עבודתם ביעילות.

פיקוח בנייה: נוכחות, זמינות ושקיפות

לאור האמור לעיל, חשוב שמנהל פרויקט בבנייה ביתית יפעל לאורך כל הפרויקט בשקיפות מלאה עם הלקוח. עליו לעדכן אותו בכל המתרחש באתר ולתת לו את הביטחון שהוא מטפל בכל עניין ודבר, גם אם הוא פעוט וזניח.

לשם כך הוא חייב להיות נוכח באתר באופן יומיומי ולנהל באופן צמוד ושוטף את הפרויקט על כל שלביו, ולכל אורכם. נוכחותו באתר תאפשר לו גם לשים לב לכל פרט קטן, גם להיות מעודכן וגם לתת מענה מהיר.

פרט לכך, גם כשאינו נמצא באתר הבנייה, עליו להיות זמין ללקוח. מכיוון שהלקוח אינו איש מקצוע, ומאחר והוא שוכר את שירותיו של מנהל הפרויקט, עליו לפתור את הלקוח מכל דבר שיכול להטריד אותו ולהבטיח לו שקט נפשי. לשם כך עליו להיות זמין לכל אנשי המקצוע והקבלנים שעובדים באתר בערוצי התקשורת שנקבעו לפני תחילת העבודה. כמו כן, עליו להיות זמין ללקוח, כך שאם יהיו לו שאלות, התלבטויות או חששות, יוכל לתת להם מענה.

כאן המקום לציין, שמנהל פרויקט בבנייה ביתית הוא גם האוזן הקשבת של הלקוח, שעשוי מעת לעת להביע חששות, דאגות, התלבטויות ואפילו לבקש שינויים. מידת ההקשבה והפתיחות של מנהל הפרויקט תקבע באופן משמעותי את הדינמיקה שבין הלקוח ובינו, ועשויה להיות המפתח להצלחת הפרויקט. עם זאת, הלקוח סומך על דעתו המקצועית של מנהל הבנייה, ולכן אל לו להיענות לכל בקשה של הלקוח, ומתוקף תפקידו עליו להסביר ללקוח את המניעים המקצועיים, הבטיחותיים והפונקציונליים שעומדים מאחורי החלטותיו ובחירותיו.

בכל מקרה, חשוב שההחלטות יהיו מוסכמות הן על הלקוח והן על מנהל הפרויקט, ולכן חשוב שלמנהל הפרויקט יהיו מיומנויות תקשורת גבוהות ויחסי אנוש ברמה מעולה כך שיוכל לתווך עבור הלקוח את המתרחש באתר על כל האילוצים, השיקולים וההסתייגויות המקצועיות בהצלחה ובקלות.

מפקח בנייה בישראל

מרכזים עבורכם את כל המידע במקום אחד

באמצעות המידע המקצועי שתקבל תוכל לחסוך עשרות אלפי שקלים ולעיתים אף יותר לאורך תהליך הבניה שלך.בשליחת הטופס הינך מאשר את התקנון ותנאי השימוש באתר. השירות ניתן בחינם!

פיקוח בנייה פרטית בישראל

לפניכם מידע ומאמרים מקצועיים נוספים. קחו את הזמן, תלמדו את הפרטים ואת התהליכים ותבואו מוכנים. עבור מרבית האנשים, זו העיסקה והפרוייקט הגדולים ביותר בחייהם.

מכרזים בבנייה פרטית - pikuah
ניהול פרוייקטים

מכרזים

ניהול מכרזים הוא משימה מורכבת שמצריכה זמן ומשאבים. עבור מי שאינו מיומן בכך, זו עלולה להיות משימה מורכבת, ובמיוחד כשמדובר בפרויקט מורכב, שכן היא מצריכה לבחון את כל ההיבטים ואנשי המקצוע שנדרשים לפרויקט.< מפקח בנייה שמכיר את דרישות הפרויקט ואת כל שלבי העבודה יכול לסייע בבחירת המכרזים הנכונים לכל שלב עבודה. הוא בקיא בניסוח דרישות מקדימות ויודע על מה אסור לוותר בבחירת הקבלנים ואנשי המקצוע.

להמשך קריאה »
טופס 4 - מקפח בנייה pikuah
ניהול פרוייקטים

טופס 4

ברכישת דירה חדשה מקבלן, האחריות לקבלת כל האישורים הנדרשים לטופס 4 נמצאת בידי הקבלן. לעומת זאת, אם אתם בונים את הבית בעצמכם, האחריות היא כולה שלכם. עם זאת, בעזרת פיקוח צמוד של מפקח בנייה, ניתן לכלול את האחריות לקבלת טופס 4 במסגרת התחייבויותיו של מפקח הבנייה, מה שעשוי להיות הפתרון המושלם בשבילכם, שכן מפקח בנייה שמלווה את הפרויקט לכל אורכו גם מכיר את כל התכניות, גם בקיא בהליכי העבודה וגם אחראי לבטיחות המבנה. פרט לכך, ניסיונו מקל עליו בקבלת אישור אכלוס בדרך המהירה ביותר, מה שמבטיח לכם הליך מזורז וראש שקט.

להמשך קריאה »
בניית-תקציב-בנייה פיקוח בנייה Pikuah
ניהול פרוייקטים

בניית תקציב בנייה

באתר הבנייה עשויים לעבוד מספר רב של אנשי מקצוע בו זמנית. כמו כן, אנשי מקצוע רבים עשויים להתחלף באתר בהתאם לשלבי הפרויקט ובהתאם לצרכיו המשתנים באופן דינמי. על כן חשוב להכיר את כל אנשי המקצוע שמעורבים בפרויקט ואת דרישות שכרם. חשוב לבחון את חיוניותם להשלמת הפרויקט ולהכיר את חלקם בתהליכי העבודה, את סוגי הסכמי התשלום שהם עובדים לפיהם ואת ההשלכות של כל אחד מההסכמים.

להמשך קריאה »
פיקוח-צמוד-באתר-בנייה-pikuah
מפקח בנייה הגדרות תפקיד

פיקוח צמוד באתר בנייה

אף על פי שהפיקוח הצמוד עולה יותר ללקוח, הוא מבטיח לו בראש ובראשונה סיכוי גבוה יותר למניעת כשלים בזמן אמת, וזה לכשעצמו יתרון אדיר. בעוד בפיקוח עליון, המפקח מגיע בצורה מדגמית אל האתר, בפיקוח צמוד הוא נמצא באתר הבנייה "סביב השעון", ואחראי על פיקוח של עבודות הבנייה, אך גם על נושאים מנהליים שונים, סדר ניקיון ובטיחות באתר, בקרה על כל מי שנכנס ויוצא מאתר הבנייה, פיקוח על אספקת החומרים וכן הלאה.

להמשך קריאה »
דוחות-דיווח-ובקרה-Pikuah-פיקוח-בנייה
ניהול פרוייקטים

תיעוד ודיווח

לדוח היומי חשיבות עליונה בניהול רשומות פשוטות. רישום כל הביצועים מגן על המפקח מפני טיעונים וטענות אפשריות, שכן גם אם הקשר עם הלקוח נהדר, יש אמון מלא וכולם מבצעים את עבודתם בזמן, תרחישים מסוימים עלולים לגרום לכך שרק מה שסוכם על הנייר יהיה רלוונטי. ללא תיעוד מסודר, לא ניתן יהיה לברר אודות נושאים שסוכמו בעת הביקור באתר או בישיבות, ועל כן יש לתעד את כל ההחלטות המתקבלות בדוחות יומיים ופרוטוקולים של פגישות.

להמשך קריאה »
מפקח-בנייה-בצפון pikuah
מפקחי בנייה בישראל

מפקח בנייה בצפון

בשנים האחרונות אתגרי ביצוע הנדסיים ותכנוניים מערימים על אנשי המקצוע קשיים, אך מי שבידו טכנולוגיות חדשות ומתקדמות מסוגל ליישם כל חזון יוצא דופן ויצירתי של יזמים ואדריכלים, גם בתנאי השטח המאתגרים ביותר, מה שאומר שהיזם יכול לפנטז על בית החלומות שלו, וכל מה שהוא זקוק לו זה אדריכל שידע לתרגם זאת לשרטוטים ומפקח בנייה שיוכל לנצח על הפרויקט ביד רמה.

להמשך קריאה »